В газеті “Вісник Переяславщини” від 19 січня ц. р. ми вже інформували про встановлення на в’їздах та виїздах з Переяслава-Хмельницького (Київська область), центральній площі камер відеоспостереження в рамках участі Переяслава у міжнародній програмі ЄС ПРООН “Місцевий розвиток, орієнтований на громаду”. А 12 лютого у міській раді почав роботу єдиний диспетчерський центр. Про ці та деякі інші нововведення у його співробітників, начальника управління економіки міськвиконкому Наталії Устич (43 роки) цікавився наш кореспондент.
Камера-робот може побачити все
– Як, очевидно, вже знають переяславці, – зазначила вона, – протягом кількох років наше місто брало участь у міжнародній програмі. Було реалізовано ряд проектів. Встановлення камер відеоспостереження – останній з них. Втілили лише наприкінці минулого року.
Загалом на умовах співфінансування (20 % коштів з міського бюджету, 80 % – за рахунок міжнародного проекту) було встановлено 10 камер. Загальна ж вартість проекту склала 510 тис. грн. І в цю суму, крім придбання обладнання, увійшло і виготовлення проектно-кошторисної документації, і проведення експертизи, авторський та технічний нагляди і таке інше.
8 камер встановили на всіх основних в’їздах та виїздах з міста. Вони мають технічну можливість не лише фіксувати увесь транспорт, що заїжджає чи залишає місто, а й чітко зчитувати номерні знаки. Причому як вдень, так і вночі. Працюють цілодобово. А інформація записується і зберігається на серверах тривалий час. Ще дві камери у рамках цього проекту встановили на центральній площі. Цікаво, що одна з них камера-робот. Здатна як наближати об’єкти у 36-кратному зумі (розмірі), так і повертатися на 360 градусів. Тож все, що відбувається на площі, може бути і зафіксовано у записано на цифрових носіях.
Оскільки ця мережа відеокамер є важливою складовою безпеки міста, звичайні інтернет-користувачі не можуть ними послуговуватися. Доступ до них є лише у диспетчерському пункті міськради та міському відділі нацполіції.
Електронне місто стає все масштабнішим
Окрім того, зараз на диспетчерський центр виведені і 8 відеокамер із тих зупиночних комплексів громадського транспорту (розташовані в основному в центральній частині міста), що створювалися раніше в рамках проекту “розумних” автозупинок.
Слід зазначити, що в минулому для загального користування в різних громадських місцях відеокамери встановлювали ще й деякі інтернет-провайдери. Тож загалом зараз по місту таких пристроїв можна нарахувати понад три десятки. Значна їх частина до послуг всіх бажаючих. Підключитися можна, наприклад, через інтерактивну карту міста, що є на офіційному сайті міської ради. До речі, там же в он-лайн режимі можна побачити і рух громадського пасажирського транспорту на маршрутах. Тож виходить, що Переяслав, як електронне місто, поступово набуває все виразніших і масштабніших обрисів.
Наталія Миколаївна також розповіла, що на Київщині Переяслав не першопроходець в цьому напрямку. Скажемо, в Ірпені встановлено вже 120 камер відеоспостереження, в Українці – близько 20. Зараз серед міст області ми ближче до лідерів, і розвиток мережі планується і надалі. Бо, за її словами, потрібно було б встановити такі пристрої ще на багатьох перехрестях та в інших людних місцях. Можливо, навіть на дамбі на Дніпрі, де влітку буває дуже багато відпочивальників. Але то вже плани наступних проектів. Розроблятимуться вони спільно з поліцією.
Лише за годину в місто в’їхало та виїхало з нього 628 автомобілів
Єдиний диспетчерський центр знаходиться у структурі міського ВУКГ, а розміщується на першому поверсі міської ради. У кімнаті немає вікон. Натомість його працівники настільки масштабно можуть бачити те, що відбувається у Переяславі, як ніхто інший. Кольорові зображення з відеокамер виводяться на два великих монітори. На більший, розміром до 50 дюймів, з тих, що на в’їздах та виїздах та центральній площі, на менший – із зупиночних комплексів. Старший диспетчер Ігор Корнеєв (65 років) та диспетчер Ніна Повчун (30 років) розповіли як працює оснащення:
– Ось дивіться, камерами, що на в’їздах та виїздах, можна наближати зображення. Навіть, якщо номери автомобіля сильно забруднені, їх можна наблизити максимально і роздивитися. А те, що увесь автотранспорт фіксується постійно і ця інформація записується, дає можливість легко переглянути скільки його і якого саме проїхало в той чи інший період. Скажемо, сьогодні у понеділок з 15 до 16 години в місто в’їхало та виїхало на восьми основних автошляхах 628 автомобілів.
Ще цікавіше працюють ті камери, що на центральній площі. Вони і справді дають можливість роздивитися все у дрібних деталях, або ж у повному масштабі всю площу. Причому кольорова гама навіть більш насичена і яскрава, ніж насправді у ці похмурі, сірі дні на вулиці.
Більше не потрібно шукати телефони різних міських служб
– Відеоспостереження – лише одна з функцій нашого єдиного комунального центру, але не головна, – зазначив старший диспетчер. – Більш важливим є те, що ми цілодобово приймаємо звернення жителів міста по телефону по дуже широкому спектру проблем, що можуть у них виникати. Чи де у людей замело вулицю, чи навпаки підтопило від танення снігу, прорвало водопровід, забилася каналізація, виникли проблеми з вуличним освітленням і таке інше. З усіх цих питань вони можуть звертатися до нас. Ми у свою чергу звертаємося вже до відповідних комунальних чи інших міських служб, повідомляємо їх про виникнення тієї чи іншої проблеми та запитуємо, які у них є можливості її усунути та у який термін. Коли люди телефонують до нас, обов’язково записуємо їх звернення до спеціального журналу, а також їхні номери телефонів, щоб потім надати їм відповідь.
Центр за ініціативи міського голови Тараса Костіна було створено для зручності переяславців. Щоб люди у разі потреби не шукали номери телефонів різних служб, а з усіх питань зверталися сюди. І можу сказати, що хоч ми працюємо лише місяць, переяславці поступово звикають до нашої роботи.
Оскільки створення подібних центрів є перспективною формою роботи і на Київщині вони засновані вже у ряді міст, досвід роботи, певну навчальну базу переяславці запозичували безпосередньо у колег з міста Українка, де аналогічну структуру було створено раніше. Ігор Борисович також поділився, що з часом їхні технічні можливості лише удосконалюватимуться. Так зараз готується і вже найближчим часом буде реалізовано таку можливість, щоб люди не лише телефонували та розповідали про якусь проблему у місті, а могли сфотографувати її на мобільний телефон і картинку скинути прямо до центру. Також для зручності тут планується звичайний телефон замінити на апарат з автоматичним визначенням номеру і таке інше.
Номери телефонів єдиного диспетчерського центру, за якими можна звертатися цілодобово: (04567) 5-80-00 та 5-15-68.