Державна реєстрація: які послуги надають ДРАЦС і що змінилось під час воєнного стану

У кожної людини бодай раз у житті виникала потреба в отриманні послуги з державної реєстрації актів цивільного стану (ДРАЦС).

Які послуги надають ДРАЦС пояснили в Міністерстві юстиції.

Хто здійснює державну реєстрацію актів цивільного стану

Актами цивільного стану є події та дії, які нерозривно пов’язані з фізичною особою і започатковують, змінюють, доповнюють або припиняють її можливість бути суб’єктом цивільних прав та обов’язків. Відповідно до статті 3 Закону України Про державну реєстрацію актів цивільного стану (далі – Закону) державна реєстрація актів цивільного стану у встановлених законом випадках є обов’язковою.

Державна реєстрація актів цивільного стану проводиться шляхом складення актових записів цивільного стану. Актовий запис цивільного стану — це документ органу державної реєстрації актів цивільного стану, який містить персональні відомості про особу та підтверджує факт проведення державної реєстрації акта цивільного стану. Він є безспірним доказом фактів, реєстрація яких посвідчується, до спростування його в судовому порядку.

Державну реєстрацію актів цивільного стану здійснюють:

  • відділи державної реєстрації актів цивільного стану міжрегіональних управлінь Міністерства юстиції(далі – ДРАЦС);
  • виконавчі органи сільських, селищних і міських рад.

Державну реєстрацію актів цивільного стану громадян України, які проживають або тимчасово перебувають за кордоном, проводять дипломатичні представництва і консульські установи України.

Діяльність органів державної реєстрації актів цивільного стану ґрунтується на принципах додержання законності, захисту прав і законних інтересів громадян та держави, додержання таємниці державної реєстрації актів цивільного стану, належного документального оформлення проведеної державної реєстрації.

Які послуги можна отримати у відділах ДРАЦС та що змінилося на період воєнного стану

До компетенції відділів державної реєстрації актів цивільного стану належить проведення державної реєстрації:

  • народження фізичної особи та її походження. Під час реєстрації можна отримати послугуєМалятко, що значно спрощує життя батькам дитини;
  • шлюбу. Можна замовити послугуШлюб за добу, суть якої полягає у можливостіодружитися у скорочений термін, у тому числі за добу за принципом екстериторіальності.

Реклама:

На період воєнного стану для військовослужбовців можлива:

  • дистанційна реєстрація шлюбу без нареченого/ нареченої;
  • розірвання шлюбу;
  • зміни імені;
  • смерті.

Крім того, ДРАЦСи:

  • виконують рішення суду про розірвання шлюбу, позбавлення батьківських прав, поновлення таких прав, про усиновлення;
  • вносять зміни до актових записів цивільного стану, поновлюють та анулюють їх;
  • видають дублікати свідоцтв;
  • витяги з Державного реєстру актів цивільного стану громадян;
  • легалізують та апостилізують документи;
  • формують та ведуть Державний реєстр актів цивільного стану громадян.

Також ДРАЦСи забезпечують збереження актів цивільного стану, які є частиною архівного фонду. Уся система налічує понад 200 млн книг державної реєстрації актів цивільного стану, які після спливу строку їх зберігання (75 років) передаються в Національний архівний фонд України. З цих документів можна вивчити історію роду, історію країни, місцевості тощо.

Як отримати послуги

Отримати послуги з державної реєстрації актів цивільного стану можна такими способами:

  • звернутися безпосередньо до відділів державної реєстрації актів цивільного стану. Перелік ДРАЦС та їхні контактні дані розміщені на сайті Міністерства юстиції України;
  • через центри надання адміністративних послуг;
  • через портал Дія.

У разі отримання послуги єМалятко заяву можна подати прямо у закладі охорони здоров’я, що надає медичну допомогу при пологах, за умови співробітництва полового та ДРАЦС.

Для уточнення інформації з питань державної реєстрації актів цивільного стану можна скомунікувати з ДРАЦС за допомогою онлайн-чатів, або зателефонувавши на гарячі лінії.

Джерело

Додати коментар