Структура функціонування медичних закладів в Україні
Доброго дня, Вікторе Олеговичу. Дякуємо, що знайшли час для спілкування. Хотілося б розпочати з пояснення як працює структура медичних закладів та хто приймає рішення щодо впровадження реформ. Зокрема, й щодо розподілу медичних закладів.
Розпочну із загальних положень, як сформовано наразі медичну галузь. Можливо хтось чув про медичні гарантії, про національну службу здоров’я України (НСЗУ). Зокрема, про Програму медичних гарантій на 2023 рік «Стійкість та розвиток попри війну».
Найперше, Верховна Рада України ухвалює закони, Кабмін ухвалює постанови й розпорядження, Міністерство охорони здоров’я формує політику та стратегію у сфері охорони здоров’я, затверджує накази, НСЗУ формує програму медичних гарантій й укладає договори з установами лікування (лікарнями), Медичні закупівлі України забезпечують централізовану закупівлю ліків та медвиробів.
Варто зауважити, що органи місцевого самоврядування є власниками комунальних некомерційних підприємств. Така структура є основним інструментом, який відповідає за забезпечення функціонування системи охорони здоров’я України.
Давайте для читачів пояснимо що взагалі означає Програма медичних гарантій.
Це програма державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення. Тобто, це перелік і обсяг медичних послуг, лікарських засобів, які гарантовані населенню та оплачуються з державного бюджету на основі однакових для всіх закладів тарифів.
Важливим принципом функціонування програми медичних гарантій є екстериторіальність. Згідно цього, кожна особа, яка потребує медичної допомоги, може отримати її без прив’язки до зареєстрованого місця проживання.
Окрім цього, важливий є принцип нейтральності бюджету. Таким чином тарифи та медичні послуги визначаються у межах виділених бюджетних коштів і також залежать від кількості закуплених пакетів на обслуговування.
Які основні пріоритети програми медичних гарантій визначено на 2023 рік?
На цей рік визначено такі пріоритети: первинна медична допомога; амбулаторні медичні послуги, у тому числі, супровід і лікування хворих на психічні розлади на рівні надавачів послуг з первинної медичної допомоги, організація обов’язкових медичних оглядів; екстрена медична допомога та медицина катастроф.
Окрім цього, якісні та доступні медичні послуги вагітним, роділлям, породіллям, новонародженим та дітям; здійснення розширеного неонатального скринінгу, допоміжні репродуктивні технології. На сьогодні також у пріоритеті охорона психічного здоров’я та психологічна підтримка.
Велика увага приділяється реабілітації. При чому не тільки поранених, а й взагалі населення. У той час, коли ми живемо, то кожна людина потребує реабілітації. Хтось більше, хтось менше. Але в цілому, і діти, і дорослі. Тому, послуги з реабілітації у системі охорони здоров’я також у пріоритеті. Також важливим пріоритетом Національної служби здоров’я є доступність лікарських засобів.
Також першочергове забезпечення лікування серцево-судинних захворювань, цукрового діабету, бронхіальної астми, онкологічних захворювань, розладів психіки та поведінки. У той же час, варто додати своєчасне лікування, локалізація та ліквідація спалахів інфекційних хвороб, епідемій, запобігання їх виникненню та поширенню.
Тобто, це реформа, яка вже є впровадженою третій рік і так функціонує по сьогоднішній день.
Що передбачає реформа медичних закладів
Хочеться запитати стосовно реформи медичних закладів. Що вона передбачає?
Постанова №174 від 28.02.23 року щодо реформи медичних закладів передбачає формування спроможної мережі медичних закладів. Тобто, якщо лікарня потрапляє до цієї мережі – це дає їй розвиток. Це доступ до фінансування, міжнародних проектів, грантів тощо. Однак будуть функціонувати й лікарні поза нею.
Тому, наразі усі зусилля максимально направлено на те, щоб зберегти усі заклади і вони були спроможними.
А що таке спроможна мережа медичних закладів?
Виділяють три види лікарень: надкластерні, кластерні й загальні. Основними ознаками відбору є: спроможність лікарні, фінансова стійкість, територіальна доступність, якість надання медичних послуг та кількість населення, яку обслуговує лікарня.
Розподіл відбувається по кількості населення. Є надкластерні лікарні. Це, як правило, обласні заклади охорони здоров’я, в яких є широкий спектр спеціалістів, сучасне обладнання тощо.
Яка ситуація з Переяславською БЛІЛ
Переяславську БЛІЛ було віднесено, на скільки нам відомо, до категорії загальних, вірно?
Так, Переяславська багатопрофільна лікарня інтенсивного лікування віднесена до загального типу. Це відбулось згідно вимог, які були у постанові.
Відмінність кластерної від загальної у кількості пакетів медичних послуг від Національної служби здоров’я. Загальна лікарня, на жаль, немає необхідного обладнання, наприклад, щоб підписати пакет по кардіології.
Однак це не змінює по суті нічого для наших жителів. Переяславська лікарня, як функціонувала, так і буде продовжувати свою роботу. Наголошу наперед, що не йде мова про закриття якихось відділень.
Наразі у Переяславській багатопрофільній лікарні немає пакету по кардіології і вона зараз його не може отримати у зв’язку з відсутністю обладнання, яке б дозволило надавати увесь спектр кардіологічних послуг.
Пакет по педіатрії відноситься до лікування хворих дітей та дорослих в стаціонарних умовах без хірургічного втручання. Пакет по акушерсько-гінекології залежить від кількості пацієнтів, які звернулись.
Ще людей цікавить чи зможуть вони у разі гострих захворювань, таких як, інфаркт чи інсульт скористатись послугами у місцевому закладі, аргументуючи це тим, що у лікарні немає такого пакету послуг?
Пакет на інсульт у нас підписаний і є відповідний інсультний блок. Тобто абсолютно по всім протоколам надається допомога.
Щодо пакету на інфаркт. Він не був підписаний ще раніше. Оскільки, він включає у себе проведення коронарографії і стентування. Тобто оперативні втручання у Переяславській багатопрофільній лікарні не проводяться.
У цьому випадку пацієнту надається терапевтичне лікування з гострим інфарктом міокарда, як і було раніше.
Чи всі відділення Переяславської БЛІЛ продовжать свою роботу
Які відділення у місцевій лікарні продовжать свою роботу?
На сьогодні у лікарні функціонує поліклініка, де спеціалістами проводяться амбулаторні прийоми пацієнтів. Також проводиться фіброгастроскопія, колоноскопія в ендоскопічному кабінеті, ультразвукова діагностика та інше.
Словом, все, що потрібно для лікування хворих на амбулаторному етапі – в поліклініці є. Так, звичайно, деяке обладнання потребує оновлення, тому що воно застаріло. Ми над цим активно працюємо.
У хірургічному корпусі розташовано відділення акушерства і гінекології, пологовий будинок і гінекологія; хірургічне і травматологічне відділення, де проводяться хірургічні втручання, як планові, так і ургентні; реанімаційне відділення.
У терапевтичному корпусі функціонує приймальне відділення «Emergency». У ньому є можливість проведення цифрового рентгену та комп’ютерної томографії при госпіталізації пацієнта. Також у цьому корпусі знаходяться: педіатричне, терапевтичне, кардіологічне та неврологічне відділення.
Окремо є інфекційне відділення в корпусі з «боксовою» системою для хворих, де не перетинаються хворі з тими, хто йде на «виписку».
Також функціонує лабораторія, яка забезпечує збір та розшифровку аналізів.
Тобто, ця реформа, яка, якщо не помиляємось, почне діяти з 2024 року, не передбачає жорсткого закриття відділень чи скорочення персоналу в загальних медичних закладах?
Абсолютно вірно. Вона передбачає зміну фінансування пакетів медичних послуг. Скоріш за все, вже не буде глобальної ставки по певним напрямкам, яку отримувала Переяславська лікарня раніше.
Можна назвати це процесом оптимізації?
Так. Ось, наприклад, візьмемо величезне педіатричне відділення, яке займає весь поверх, де по 4, 5 чи 6 ліжок у палаті. А на лікуванні одночасно знаходиться 12 пацієнтів. Напевно краще зробити нормальні двомісні палати з ігровою зоною для створення комфортних умов мам з дітками.
Тобто ще раз, не йдеться про закриття якихось відділень.
Цілі та плани розвитку місцевого медичного закладу у майбутньому
Ви, як новий керівник медичного закладу, можливо ставите перед собою якісь цілі? Можливо з новим поглядом бачите цю лікарню? Мова зараз не про фінансування, а от якщо людина потрапить до медичного закладу, то можливо побачить якісь зміни. На що направлена робота?
Ми попередньо говорили про спроможну мережу. Варто зауважити, що лікарня може як залишитись у ній, так з неї й вийти. Або ж навпаки стати кластерною або надкластерною. Це все буде переглядатись. Спочатку через півроку, згодом – раз на три роки.
Основна наша задача, щоб лікарня була спроможною. Є питання по обладнанню та по умовам перебування пацієнтів. Київ недалеко. Частина наших пацієнтів лікується там.
Тобто, основним пріоритетом я бачу, щоб пацієнти залишались тут (у місцевій лікарні – ред.). Тобто, якщо люди будуть лікуватись у нас, то ми зможемо розвивати якість медичних послуг. Безумовно, для цього необхідні кошти для покращення умов перебування пацієнтів та оновлення обладнання.
Підкреслю, що наші спеціалісти знають протоколи надання медичної допомоги. Але якщо у них немає певного обладнання, вони не можуть проводити більший спектр оперативних втручань. У такому випадку пацієнту треба їхати в Київ.
Можна сказати, що основною проблемою Переяславської БЛІЛ є відсутність обладнання?
Так. Частина обладнання застаріле, частина обладнання вичерпала свій ресурс. Але ще раз наголошу, умови перебування пацієнтів також мають бути покращені.
Наприклад, жінка, в середньому, народжує один-два, у когось три рази в житті. Вона хоче нормальні умови перебування. Тому, пацієнт обирає зараз лікарню. А нам важливо створити необхідні умови.
Нещодавно суспільство гостро відреагувало на закриття стоматологічного відділення. Ми розуміємо, що це було ще до вашого призначення. Але як ви можете прокоментувати надання стоматологічних послуг у лікарні?
Згідно до вищевказаної програми передбачається надання ургентної стоматологічної допомоги. Це здебільшого коли у пацієнта є гострий біль або ж коли гострий біль виникає під час стаціонарного лікування.
Для надання ургентної стоматологічної допомоги у Переяславській БЛІЛ працює чотири лікаря, які забезпечують такі послуги. Також надаються медичні огляди військовослужбовцям і їх лікування. Це все реалізовано і функціонує.
Ви казали, що одним з пріоритетів Національної служби здоров’я є напрям психологічної допомоги. Яка наразі ситуація з цим у нашій лікарні чи це плани на майбутнє?
Дійсно, це плани на майбутнє. На сьогодні одним з пріоритетів НЦЗУ є послуги реабілітації у сфері охорони здоров’я, як на амбулаторному етапі, так й у відповідних реабілітаційних відділеннях.
Але для цього необхідні спеціалісти, обладнання тощо. Як тільки це буде, ми зможемо підписати пакет послуг на реабілітацію з Національною службою здоров’я й також надавати допомогу у цьому напрямку.