22 квітня 2021 року Правління Асоціації міст України під головуванням мера Києва, Голови АМУ Віталія Кличка підтримало законопроєкти, що перебувають на розгляді Верховної Ради України і стосуються збільшення частки зарахування ПДФО до місцевих бюджетів та зарахування ПДФО за місцем розташування виробничих потужностей суб’єктів підприємницької діяльності.
Законопроєктами №5066 та №5066-1, що розроблялися за участі АМУ, пропонується, починаючи із 2022 року, збільшити відсоток зарахування податку на доходи фізичних осіб до доходів загального фонду бюджетів територіальних громад із 60 до 65 відсотків.
⇒ Законопроєкт №5066 передбачає таке збільшення для бюджетів громад за рахунок відповідного зменшення відсотка зарахування податку до Державного бюджету;
⇒ Законопроєкт № 5066-1 – за рахунок відповідного зменшення відсотка зарахування податку до обласних бюджетів.
Збільшення відсотку зарахування ПДФО до бюджетів територіальних громад обумовлене гострою потребою компенсувати втрати громад від скасування окремих джерел формування бюджетів та від скорочення обсягу міжбюджетних трансфертів, а також необхідністю фінансово забезпечити видатки, що виникли у зв’язку із передачею від держави місцевому самоврядуванню додаткових повноважень. Обидва законопроєкти спрямовані на досягнення однієї мети – посилення фінансової спроможності територіальних громад та зміцнення матеріально-фінансової бази місцевого самоврядування. Для громад збільшення відсотку зарахування ПДФО осіб із 60 до 65 відсотків – це отримання додаткового обсягу фінансового ресурсу в загальній сумі 11,1 млрд грн. За розрахунками Аналітичного центру АМУ збільшення відсотку зарахування ПДФО до бюджетів громад не змінить кількості бюджетів-донорів, збалансованих та дотаційних бюджетів. Обсяг додаткових 5% ПФДО для громад після здійснення горизонтального вирівнювання складе 10,5 млрд грн. Кожна громада отримає додатковий фінансовий ресурс у вигляді надходжень ПДФО.
Законопроєкти №5244-3 та №5364 (розроблявся за участі АМУ) передбачають забезпечення сплати ПДФО за місцем розміщення виробничих потужностей, а не за місцем реєстрації головного офісу. Законопроєкт №5364, окрім унормування поняття «відокремлений підрозділ», також пропонує встановити контроль з боку контролюючих органів за дотриманням платниками вимог податкового законодавства в частині порядку сплати ПДФО до відповідних місцевих бюджетів за їх місцезнаходженням, та запровадити відповідальність для платників за порушення порядку сплати податку до відповідних місцевих бюджетів. Ці законопроєкти удосконалюють механізм сплати ПДФО і є найбільш прийнятними для органів місцевого самоврядування.
Правлінням АМУ були підтримані законопроєкти «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо подальшого зміцнення фінансової спроможності громад» №5066 від 15.02.2021 (автори н.д. Г.Васильченко, В.Цабаль, Р.Лозинський, Н.Піпа та ін., партія «Голос»), «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо збільшення відсотку зарахування податку на доходи фізичних осіб до бюджетів місцевого самоврядування» №5066-1 від 04.03.2021 (автори н.д. Р.Тістик, М.Задорожній, О.Шуляк, В.Безгін та ін., партія «СН»), які передбачають збільшення частки зарахування ПДФО до місцевих бюджетів; «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо сплати (перерахування) податку на доходи фізичних осіб за фактичним місцем здійснення діяльності фізичними особами» №5244-3 від 30.03.2021 (автор н.д. Л.Білозір, група «Довіра»), «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо забезпечення сплати податку на доходи фізичних осіб за місцезнаходженням (місцем здійснення діяльності) юридичної особи та її відокремлених підрозділів» №5364 від 12.04.2021 (автор н.д. А.Ляшенко, партія «СН»).