Директорка Переяслав-Хмельницького центру перинної меддопомоги Наталія Царенок розповіла, як в умовах наростання епідемії коронавірусної інфекції працює її колектив медиків – Переяслав.City.
– Наталіє Петрівно, чи всі сімейні лікарі зараз, як мовиться, “у строю”?
– На щастя, всі здорові, працюють, про звільнення ніхто не говорить. Два лікарі пішли у планову відпустку, а їхніх пацієнтів у цей час обслуговують колеги-дублери. Лікар має право на такий відпочинок по законодавству і ніяких правових змін на цей період наразі не існує. Не всі останні рекомендації МОЗ мають юридичне обґрунтування. А відпустка в наших лікарів триває всього два тижні і ніхто нікуди не поїхав – усі на місцях. У разі нагальної потреби вони повернуться на роботу. Ми, як і всі інші медики, готуємося на найгіршого варіанту розвитку подій з епідемією, тому, поки є можливість, лікарі мають перепочити.
Санітарки Центру проводять дезінфекцію
– Як позначився карантин на умовах роботи центру?
– Чи завжди доступний робочий телефон сімейного лікаря?
– Так, він увімкнений цілодобово, я на цьому їм особливо наголошую. Розраховуємо, що люди не будуть без крайньої необхідності телефонувати лікарю опівночі, але якщо є потреба, то звертаються і пізно ввечері, і рано вранці, бо часом це дуже важливо для пацієнта і мені про такі ситуації колеги кажуть.
Санітарки Центру проводять дезінфекцію
– Чи виїжджають зараз сімейні лікарі частіше на виклики додому?
– Щодо цього, то працюють вони без змін. Як і раніше, вдома надають допомогу лише хронічно тяжким пацієнтам, інвалідам. Як показала практика, домашні прийоми є нераціональними щодо використання часу лікаря і результативності його роботи. Адже в поліклініці хворому оперативно зроблять аналізи, рентген-обстеження, аби встановити діагноз і призначити лікування. Скажу, що за останній період навіть викликів невідкладної допомоги в нас поменшало.
– А якщо пацієнти звертаються із симптомами ГРВІ?
– До них у нас зараз особливе ставлення і увага. Стан таких хворих лікарі моніторять постійно, в окремих випадках навіть влаштовуємо спільну консультацію фахівців, співпрацюємо з нашими інфекціоністами – як діяти далі. Кожен такий випадок лікарі відстежують особливо ретельно. Якщо є найменші сумніви, запрошують пацієнта на огляд, якщо дозволяє його стан, а якщо він критичний, то лікар радить викликати екстрену допомогу.
– Який порядок прийому пацієнтів з симптомами вірусу?
– Кожну людину, яка має симптоми навіть простуди, сприймаємо як потенційного носія вірусу COVID-19. Тому її спочатку приймаємо в окремому кабінеті-ізоляторі на першому поверсі поліклініки. Туди оглядати хворого лікар іде в захисному одязі. У нас є разові халати, бахіли, шапочки, рукавички, маски. Маємо і трохи костюмів та респіраторів, які можуть справді захистити лікаря, але саме їх дуже мало.
За наявності низки симптомів, які вказують на підозру зараження коронавірусом, робимо експрес-тести, вони у нас є. Так перевіряли вже трьох людей, їх відразу доправляли в інфекційне відділення, хоча швидкі тести і були негативними. Перед тим взяли мазки зі слизової і відправили на ПЛР-тестування в лабораторію до Києва. Поки чекаємо результатів.
– Як убезпечуєте персонал центру та відвідувачів амбулаторії сімейної медицини від інфікування на роботі?
– Персонал має засоби індивідуального захисту, кожен розуміє необхідність їх застосування. У нас достатня кількість дезінфікуючих розчинів, тому всі приміщення санітарки обробляють не тільки після кожної зміни, як і було зазвичай, а й упродовж дня що дві години.
Зараз найкращим способом уберегтися для кожної людини, по можливості, дотримуватися правил самоізоляції, мати менше контактів. Усім бажаю здоров’я.
Валентина Батрак