Як ми вже повідомляли, МОЗ ініціювало внесення змін до законодавства, покликаних зробити більш ефективною боротьбу з коронавірусом. Згодом ці пропозиції обговорили народні депутати. І ось стало відомо що саме пропонує проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникнення і поширення коронавірусної хвороби (COVID-19) (№ 3219 від 16.03.2020 р.). Верховна Рада прийняла Закон повністю на ранковому позачерговому засіданні у вівторок, 17 березня.
1) Податкові та митні новації
У ПКУ передбачать, що тимчасово звільняються від оподаткування ПДВ операції з ввезення на митну територію України лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання, необхідних для запобігання, локалізації та ліквідації коронавірусної хвороби, перелік яких визнає КМУ. У МКУ пропишуть звільнення указаних товарів від сплати ввізного мита, а також їх першочергове митне оформлення.
Ці норми будуть діяти протягом трьох місяців з дня опублікування цього Закону.
І в поточній діяльності, і в критичних ситуаціях більше інформації щодо ефективної практики бухгалтерського та податкового обліку можна почерпнути в професійному рішенні для бухгалтера – одному інструменті із безліччю можливостей для бухгалтера та аудитора. Спробуйте прямо зараз і отримуйте рішення на свої питання.
2) Форс-мажор
У Законі про ТПП передбачать напряму, що до числа форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) належить введення карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України.
3) Відпустки працівників та надомна праця
У КЗпП та Законі про відпустки щодо відпусток без збереження заробітної плати, званих у народі “за свій рахунок”, передбачать: у разі встановлення КМУ карантину відповідно до Закону № 1645, час перебування у відпустці без збереження заробітної не включається у загальний 15-денний строк, встановлений для відпусток такого типу.
Зрозуміло, що таку ідею вітатимуть роботодавці, які не матимуть витрат на працівників протягом карантину. Але навряд чи ця ініціатива законодавців потішить найманих працівників, яких працедавці змусять писати заяви на відповідні відпустки і які нічого не отримають за цей період. Адже вони все одно нестимуть витрати щонайменше на харчування та комунальні послуги, а також – на засоби індивідуального захисту. Про інші шляхи організації та оформлення трудових відносин під час карантину можна дізнатися з нашого аналітичного матеріалу.
Окрім того, законопроект говорить, що на період встановлення карантину або обмежувальних заходів, пов’язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19) роботодавець може доручити працівникові (у тому числі державному службовцю чи службовцю органу місцевого самоврядування) виконувати протягом певного періоду роботу вдома чи надавати такому працівнику за його згодою відпустку.
Про те, як оформити дистанційну (надомну) роботу працівників, читайте в матеріалі видання БУХГАЛТЕР&ЗАКОН за посиланням. Для отримання доступу до аналітики видання скористайтеся ТЕСТОВИМ доступом та оцініть зручність і швидкість пошуку необхідних вам матеріалів.
4) Робота підприємств
Згідно з Прикінцевими положеннями законопроекту власником підприємства, установи, організації або уповноваженим органом може змінюватися режими роботи органів, закладів, підприємств, установ, організацій, зокрема, щодо прийому та обслуговування фізичних та юридичних осіб. Інформація про такі зміни повинна доводитися до відома населення з використанням веб-сайтів та інших комунікаційних засобів.
5) Державний нагляд та адміністративні послуги
На період карантину (обмежувальних заходів) забороняється проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Також з дня оголошення карантину зупиняється перебіг строків звернення за отриманням адміністративних та інших послуг та строків надання цих послуг, визначених законом. Від дня припинення карантину перебіг цих строків продовжується з урахуванням часу, що минув до його зупинення.
6) Публічні закупівлі
У профільному Законі встановлять, що його дія не поширюється на випадки, якщо предметом закупівлі є товари, роботи чи послуги, необхідні для запобігання, локалізації та ліквідації спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби. Відповідний перелік товарів, робіт чи послуг та порядок їх закупівлі затверджуються КМУ. За результатами такої закупівлі в електронній системі закупівлі замовник оприлюднює звіт про укладені договори, договір про закупівлю та всі додатки до нього, звіт про виконання договору. У разі недотримання вимог щодо публікації такого звіту винні особи притягаються до відповідальності.
А розпорядники (одержувачі) бюджетних коштів у договорах про закупівлю зможуть передбачати стовідсоткову попередню оплату за відповідні товари, роботи чи послуги. Ця норма буде діяти протягом трьох місяців з дня опублікування цього Закону.
7) Житлово-комунальна сфера
На період встановлення карантину (обмежувальних заходів), та протягом 30 днів з дня його відміни забороняється, зокрема:
– нарахування та стягнення неустойки (штрафів, пені) за несвоєчасне здійснення платежів за житлово-комунальні послуги;
– припинення/зупинення надання житлово-комунальних послуг громадянам України у разі їх неоплати або оплати не в повному обсязі;
– примусове виселення із житла та примусове стягнення житла, що належить на праві приватної власності громадянам України під час примусового виконання рішень судів щодо стягнення заборгованості за житлово-комунальні послуги;
– примусове виселення громадян за несвоєчасну оплату житлово-комунальних послуг із жилих приміщень у будинках державного, громадського житлового фонду та житлового фонду соціального призначення.
8) Антикорупційні декларації
У Законі “Про запобігання корупції” встановлять, що декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за 2019 рік подають у 2020 році не до 1 квітня, а до 1 червня. Якщо ж суб’єкти декларування у період до 1 червня 2020 року не будуть мати можливості подати декларацію (повідомлення про суттєві зміни у майновому стані) через те, що на території їх проживання встановили карантинно-обмежувальні заходи, то їх звільнять від відповідальності.
Щоправда, незрозумілим лишається питання подання і відповідальності за неподання інших видів декларацій, передбачених у Законі “Про запобігання корупції” (у зв’язку із звільненням, прийняттям особи на роботу тощо).
9) Адміністративна відповідальність
У КпАП за порушення правил щодо карантину людей, санітарно-гігієнічних, санітарно-протиепідемічних правил і норм, передбачених Законом № 1645, іншими актами законодавства, а також рішень органів місцевого самоврядування з питань боротьби з інфекційними захворюваннями, буде штраф на громадян від 17 тис. до 34 тис. грн, на посадовців – від 34 тис. до 170 тис. грн.
За неоприлюднення або порушення порядку оприлюднення інформації про закупівлі, що здійснюються відповідно до положень “антикарантинного” Закону штраф для посадовців складатиме від 11900 до 17 тис. грн.
10) Кримінальна відповідальність
Покарання за порушення правил та норм, встановлених з метою запобігання епідемічним та іншим інфекційним захворюванням, якщо такі дії спричинили або завідомо могли спричинити поширення цих захворювань, зросте в ККУ. Зараз штраф складає до 1700 грн, за проектом він буде від 17 тис. до 51 тис. грн. Альтернативним покаранням може стати позбавленням волі на строк до трьох років.