Ще в листопаді 2018 року жителі Переяславщини отримали від ТОВ «Київоблгаз Збут» платіжні квитанції за жовтень з донарахуваннями. Такі ж надійшли і за листопад та грудень. Рахунки за січень компанія поки ще не розіслала споживачам, на сайті 104.ua в особистих кабінетах інформують: рахунок недоступний, технічні роботи. Між тим у рубриці «обсяги споживання газу» уже є інформація за січень: фактично спожитий обсяг, як і за попередні три місяці, збільшений. Журналіст «Вісника Переяславщини» аналізував ситуацію.
Переплати виходять чималі
У рахунках – обсяг спожитого за місяць газу, згідно з показниками лічильника, помножено на відповідний коефіцієнт. За жовтень це 1,01, листопад – 1,03, грудень-січень – 1,04. Це називається приведенням до стандартних умов. Також у повідомленні є попередження про донарахування за період із 1 грудня 2015 року по 30 вересня 2018 року з загальним обсягом спожитого газу в межах понад 200 кубометрів, за який є «заборгованість».
Майже на десять кубів газу більше мала б оплатити за грудень, згідно з отриманим рахунком, і переяславка Катерина Гульпе. Мешкає в приватному будинку, а в редакцію прийшла з платіжкою. Каже: «Не можу зрозуміти, з якого дива мушу ось тільки за останній місяць переплатити аж 83 гривні за газ, який не використовувала? Для мене це значні гроші». Катерина Андріївна вже зверталася до газконтори, але там відповіли: пишіть скаргу. Але почувши по телевізору заяву прем’єр-міністра Гройсмана про «шахрайські донарахування», вирішила платити тільки за той газ, що облікований лічильником. Та все ж переймається, що їй таки виставлять великий борг. Водночас є споживачі, які вже заплатили за всі три попередні місяці з донарахуваннями. І теж бідкаються: чи не даремно витратилися?
Що таке стандартні умови?
Це стан газу при температурі +20 градусів за Цельсієм і тиску 760 мм ртутного стовпчика. Договірні розрахунки його обсягів базуються саме на таких величинах.
Термодинамічні властивості газу змінюються згідно із фізичним законом Гей-Люссака: при сталому тиску об’єм маси залежить від температури. При її зниженні фактичний обсяг газу зменшується на 3,6% кожні 10 градусів. Таким чином температурні умови, за яких відбувається доставка газу, напряму впливають на обсяг, який проходить через лічильник.
Звідки виросла проблема?
Головною причиною різкої зміни правил для побутових споживачів є конфлікт інтересів та розподіл впливу між основними гравцями на ринку газопостачання країни.
Державна структура НАК «Нафтогаз України» займається закупівлею й адмініструванням обсягів імпортного газу та вітчизняного, добутого дочірнім підприємством «Укргазвидобування». «Нафтогаз» підзвітний урядові, так само як і його дочірнє ПАТ «Укртрансгаз» – головний оператор газотранспортної системи країни (ГТС), що відповідальний за транспортування, постачання і розподіл газу споживачам різних категорій.
Для населення – не напряму, а через приватні структури облгазів. Більшість їх, у тому числі на Київщині, належать Регіональній газовій компанії (РГК) бізнесмена Дмитра Фірташа. Кожна з цих ланок «газової труби» купує-продає певний обсяг у партнера, має свій навар, але за загальний баланс обсягів газу в ГТС країни відповідальний «Нафтогаз». НАК контролює: скільки газу зайшло в трубу, і скільки його в кінцевій точці продали споживачам різної категорії. З урахуванням виробничо-технологічних витрат зводить добовий баланс.
У 2015 році набув чинності закон про ринок газу, а постановою державного регулятора НКРЕКП затверджений Кодекс газорозподільних систем – єдині правила цивілізованої гри для всіх учасників цього ринку. Зокрема, і норма про стандартні умови газу. З того часу «Укртрансгаз» отримував газ з коефіцієнтом, але без нього відпускав для потреб населення через облгази. Різницю балансу Кабмін мав регулювати компенсаторними заходами.
Загострення конфлікту почалося минулого літа. Тоді «Нафтогаз» заявив, що для прозорості ринку і можливості вільного вибору створив альтернативу: три дочірні компанії для прямого постачання газу безпосередньо споживачам усіх категорій (промисловості, комунальникам та населенню). Таким чином з ринку можуть піти облгази як посередники, які зайняли практично монопольне становище в регіонах.
Водночас прозвучала заява, що РГК заборгувала «Укртрансгазу» близько 1 млрд доларів за несанкціонований відбір газу. Тобто населення газ оплатило, але до «Нафтогазу» як головного продавця ці кошти нібито не доходять. У відповідь асоціація газового ринку, що представляє інтереси облгазів, звинуватила державний холдинг в непрозорості, а уряд у неповному відшкодуванні їм витрат, пов’язаних із дією коефіцієнтів, а також субсидіями та пільгами. Тобто Кодекс ухвалили, але працювати за його умовами не домовилися. Тим більше, що й ринок для побутових споживачів, коли вони можуть вільно обирати собі вигіднішого постачальника, так і не запрацював.
Вартість газу для населення встановлює Кабмін і покладає так звані спеціальні обов’язки на постачальників газу населенню. Як запевняє регулятор, у тарифах для побутових споживачів закладені всі технічні витрати, у тому числі й ті, що пов’язані з різницею обсягів через термодинамічні коливання. Облгази Фірташа запевняють, що цих обсягів не вистачає. Зрештою, вони самовільно вирішили ці «втрати» перекрити за рахунок населення.
Законодавча неправомірність
У своїх платіжках «Київоблгаз збут» наводить перелік нормативних документів, на підставі яких з жовтня почав проводити донарахування. Доводиться визнати, що майже всі вони є чинними і правомірними. Кожен споживач отримує газ від газзбуту і оплачує ці послуги на підставі типового договору, укладеного згідно з положеннями Кодексу. Норма про стандартні умови там прописана. Тобто рано чи пізно вона запрацює, якщо її не відмінять законодавчо чи врегулюють процедуру застосування. Проте наразі виконати її неможливо з принципових причин.
Перше – це неузгодженість нормативних документів. Вимога про стандартні умови прописана, але самі коефіцієнти під цей Кодекс не розроблені. Облгаззбути в донарахуваннях користуються методикою приведення до стандартних умов, що затверджена Мінпаливенерго в 2004 році. І до речі, вона розроблена на основі відомчих наказів, що наразі втратили чинність. Та головне, що дія методики не поширюється на побутових споживачів, про що зазначено в документі.
Друге – заява прес-служби «Нафтогазу». «Відповідні витрати через різницю в застосуванні коефіцієнтів при відпуску компенсуються в тарифі облгазам як спорідненим структурам газзбутів через механізм врахування виробничо-технологічних втрат. Донарахування ведуть до подвійної оплати тих самих обсягів газу, створюють віртуальні борги, які в майбутньому перешкоджатимуть переходу споживачів до інших постачальників газу». Це означає, що маючи визнану заборгованість, споживач змушений буде або її сплатити, щоб перейти до іншого постачальника на вигідніших умовах, або безвихідно залишатися з попереднім.
Третє і головне. Державний регулятор енергетичного ринку – НКРЕКП – відреагувала на таке порушення і ухвалила ряд постанов окремо по кожному облгазу, заборонивши проводити донарахування.
Так постанова комісії №1498 від 23 листопада 2018 року забороняє ПАТ «Київоблгаз» приводити до стандартних умов об’єми використаного природного газу побутовими споживачами при здійсненні ними комерційних розрахунків за нього. Другим пунктом постанови зобов’язано ПАТ «Київоблгаз» проведені донарахування за жовтень відмінити, провівши перерахунок обсягу споживання за цей місяць згідно з фактичними показниками лічильника.
Таким чином, неправомірність застосування постачальником коригуючих коефіцієнтів та пряма заборона йому державного регулятора застосовувати норми стандартних умови при розрахунках із побутовими споживачами є доказом незаконних нарахувань додаткових кубометрів газу і за нього платити непотрібно.
Донарахування треба оскаржувати
Проте «Київоблгаз» досі не виконав постанову Нацкомісії, і її дочірнє підприємство продовжує провадити донарахування. Водночас кожен споживач пов’язаний з облгаз-збутом договірними умовами. Якщо рахунок оплачений, то сторона визнала його дію. Що ж робити в такому разі?
Фахівці «Нафтогазу» запропонували споживачам алгоритм дій та шаблони документів, які дозволять в правовому полі врегулювати конфлікт. Адже просто не оплачувати виставлений рахунок буде замало. Про свою незгоду повідомити постачальника необхідно письмово:
– звернутися до ТОВ «Київоблгаз збут» із листом-вимогою про перерахунок плати за газ. Зразок листа і форма скарги є в інтернеті за посиланням (www.naftogaz.com/files/…/Lyst-vymoga-gazzbut.docx);
– надіслати скаргу в НКРЕКП про порушення ліцензійних умов ТОВ «Київоблгаз збут»;
– оплачувати тільки за фактично спожиті обсяги газу, згідно з показниками лічильника.
Коли матеріал готувався до друку, до редакції зателефонував ще один читач з міста Василь Потужній. Розповів, як він спробував відновити справедливість у цьому питанні. Отримавши нову платіжку наприкінці листопада, зателефонував на «гарячу лінію» Кабміну. Дещо згодом прийшла письмова відповідь йому і водночас на ім’я голови Київської облдержадміністрації з вимогою вирішити проблему на місці. Василь Олександрович зауважив, що всі ці офіційні папери він отримав уже після того, як заплатив газовикам повністю за їхнім рахунком. Тож на початку лютого відніс в абонвідділ заяву в довільній формі з вимогою повернути зайве переплачені гроші. Прослідкував, щоб її внесли в реєстраційну книгу. Тепер чекає позитивного рішення. «Якщо не вернуть гроші, то буду з ними судиться, але спускати таке самоуправство не можна», – категорично наголосив пенсіонер.
Валентина БАТРАК