Учні переяславця Петра Довбні складають НМТ на 200 балів: нещодавно він видав навчальний посібник «Математика по-родинному»

Багатьом батькам, напевно, не раз доводилося чути про свою дитину як «запущену», «ледачу», яка «не хоче вчитися» чи «втратила інтерес до навчання» тощо. «Часто основною причиною зневіри у власних силах, апатії до вивчення математики є необ’єктивна оцінка своїх можливостей та намагання засвоїти максимум знань, пропустивши зону найближчого розвитку», – переконаний знаний у місті педагог, засновник та викладач математичної школи для старшокласників «Mathmonster» Петро ДовбняЦієї зими він видав навчальний посібник «Математика по-родинному», головним призначенням якого є залучити батьків до об’єктивної і повної оцінки стану базової підготовки своєї дитини, усунути прогалини в знаннях та володінні необхідними вміннями, дати учню віру у власні сили, щоб домогтися успіху в опануванні математики. Днями Proslav поспілкувався з Петром Івановичем про нове видання, математику як науку та стан її вивчення в Україні тощо.

Учні переяславця Петра Довбні складають НМТ на 200 балів: нещодавно він видав навчальний посібник «Математика по-родинному»
Учні переяславця Петра Довбні складають НМТ на 200 балів: нещодавно він видав навчальний посібник «Математика по-родинному»

Багато хто з наших читачів знає Петра Довбню як кандидата педагогічних наук, доцента кафедри математики, інформатики та методики навчання Університету Григорія Сковороди в Переяславі. Проте вже рік як Петро Іванович залишив там роботу, аби, з-поміж іншого, сконцентруватися над діяльністю у власній математичній школі «Mathmonster». Саме з розповіді про неї і почали розмову.

– У 2024 році школа «Mathmonster» відзначатиме 5-річний ювілей. Раніше я займався індивідуально, а потім вирішив створити групи з 9-11-х класів. Нині школа налічує десь пів сотні учнів. Я використовую різні навчальні програми і сучасні освітні технології. Це жива робота, результат багаторічної праці. Я все роблю сам і як викладач, і як методист, і навіть як директор і фінансист. Не залучаю нікого іншого, це мій індивідуальний проєкт. У моїй математичній школі є два типи дітей, котрі залишаються на навчання: перші – у яких є дуже висока математична підготовка, а другі – які мають сильне бажання. Тому, якщо в них є це бажання, то я відповідно викладаюся сповна.

– Ваша школа має гарні результати, і, щонайменше, минулоріч наш сайт писав про вашого вихованця Ігоря Лося, який набрав 200 балів на Національному мультипредметному тестуванні.

– Усі складають, і не було такого, щоб хтось не склав. Відповідно різні бали, і щороку один-два учні складають на високий показник – 200 балів. Цьогоріч я апробовую нову технологію і очікую на хороші результати. Багато факторів впливають, як-от: емоційний стан, психологічне навантаження на дітей. Дуже багато вдячних дітей, батьків, особливо батьків тих учнів, яким, так би мовити, не давалася математика. І коли вони прийшли до мене, то розкрилися. Мені дуже приємно їх розкривати, вони показують непогані результати. Навіть багато робити не треба: десь щось побачив, ледь-ледь підправив – і все пішло. Можу багато фактів навести, коли в учня не виходило, а потім – гарні результати і з математикою добре.

 
– Хто всі ці роки допомагає школі в розвитку, у просуванні математичної освіти?

– Крім родини, я хотів би подякувати начальнику відділу освіти Петрові Ярмоленку, який завжди йшов мені назустріч в організації додаткової математичної освіти в місті. Також колишньому директору Переяславського ліцею ім. Володимира Мономаха Галині Кітаєвій, де я декілька років орендував клас та проводив заняття. Останні роки школа працює на базі гімназії №2, і я хотів би подякувати її директору Валентині Одинець. Ці троє людей сприяли і сприяють моїй діяльності.

– З вашого досвіду, які теми з математики даються учням складніше?

– Знаєте, я їх не бачу. Скоріше все залежить від розуміння теми учнями завдяки якісному викладу навчального матеріалу. Складне стає дуже простим, якщо учень його зрозумів. У кожній темі є свої такі підводні течії та особливості. Якщо на них не наголосити, то, звісно, учень може втрапити в «математичну пастку», а тому я намагаюся все висвітлювати. До речі, одна з особливостей моїх уроків – їх насиченість: в інформативному плані подається не тільки розповідь чи бесіда, а й презентація, відео, дидактична гра, комп’ютерні динамічні моделі, тренувальні та контрольні тести – і все це в середньому темпі. Тому, скажімо, учням, які мають слабку підготовку, буде важко встигати, а тим, хто має середню чи високу підготовку, цікаво, і вони матеріал розуміють.

– А чи є в житті місце стереотипу про те, що математика доступна не всім?

– Є таке, але за свою практику, а це вже більше 40 років, я зустрічав тільки двох учнів, які не могли засвоїти математику. Та й то тільки тому, що в них була дуже погана пам’ять. Я дитині пояснюю, а до кінця уроку вона буквально все забуває. Однак майже всі можуть вивчити математику, особливо її базовий рівень, усе обов’язково вдається. Адже й зайця навчають грати на барабані, чому ж дитину не навчити азів математики? Результати будуть різні, бо й інтелектуальні можливості, і психологічні особливості в кожного учня індивідуальні. Але опанувати обов’язковий рівень може коженМабуть, гуманітарію просто треба двічі це пояснити, інший же це схоплює за раз. Тому учні, яким важко дається математика, докладають більше зусиль, і я певною мірою це більше ціную. Бо сильному в математиці учню легко, а от учень, який «пропотів» і опанував певні знання чи навчальну дію, вартий дещо більшої похвали і підтримки. Я залучаю батьків до цього процесу і завжди мотивую своїх учнів – навіть матеріально, щоб вони бачили власні успіхи і щоб у них з’являлося джерело внутрішньої енергії. Чомусь згадалася минулорічна випускниця гуманітарного класу, яка дуже добре склала випробування з математики, на 175 балів, а це високий рівень, і зараз дівчина навчається в медичному університеті імені О. О. Богомольця.

Учні переяславця Петра Довбні складають НМТ на 200 балів: нещодавно він видав навчальний посібник «Математика по-родинному»

 А чи є набір у вашу школу? Як до неї можна долучитися?

– Знаєте, немає. Я ніколи не робив реклами, і, мабуть, її робило моє ім’я, оце от «сарафанне радіо». Інколи на своїй сторінці у Facebook я розповідаю про свою школу і хвалю своїх учнів. Буває, що навіть за рік до старту навчання батьки телефонують і записують у школу дітей. Я даю їм змогу безкоштовно долучитися до двох пробних уроків. Якщо їм підходить і до душі моя методика, форми занять, то я формую з них невеличкі групи – близько десяти чоловік. Тобто така от реклама, коли один одному розповідає. До речі, уже з’явилися учні з Києва, Житомирщини, Берліна. Але переважно в мене учні переяславського регіону, тому якщо я зроблю рекламу, тоді мені доведеться дійсно набирати якийсь штат, але я хочу займатися цим індивідуально.

– Як ви загалом оцінюєте рівень математичної освіти в Україні?

– Рівень математичної освіти, відверто кажучи, не зовсім задовольняє мене. Мабуть, тому й батьки (не лише в нашому місті, а й по всій країні – прим. співрозм.) звертаються до репетиторів. Дуже часті реформи, мені здається, не йдуть на користь. Бо коли вони вводяться, то через десять років треба дивитися на їх результати, а зміни запроваджуються якщо не щороку, то з призначенням кожного нового міністра освіти обов’язково. По-друге, дуже великою помилкою ще на початку 90-х і у 2000-х було те, що в освіті зробили тренд на гуманітаризацію. Пішло скорочення навчальних програм і відповідно – зменшення кількості годин на вивчення математики. Власне тоді ми втратили багато, хоч і мали значні досягнення з математики. По-третє, ковід, російсько-українська війна змусили переводити шкільну освіту на дистанційне навчання, що негативно відбивається на його якості, особливо в початковій та середній ланках. Зараз здійснюються різні спроби відродити якісну математичну освіту, з’являється якісний навчальний математичний контент, є молоді талановиті вчителі, гарні навчальні заклади. Педагоги намагаються надолужити згаяне, хоча проблем усе ще залишається дуже багато. Коли спілкуюся з учителями математики, то вони розповідають, що багато учнів на противагу моїм прекрасним і вмотивованим, навпаки, не мають мотивації до навчання. Мій підсумок такий: хто хоче, той навчиться. Особливо якщо в сім’ї це питання поставлене на належний рівень. Маю побажання для батьків: вірте у своїх дітей, знаходьте хвилинку, щоб поцікавитися їхніми шкільними справами, підтримати, похвалити навіть за незначні зрушення на краще.

– Себто вивчення математики має підтримуватися і мотивуватися в родині. Певно, це і є провідною ідеєю вашого нового навчального посібника. Розкажіть, будь ласка, про нього детальніше.

– Усе дуже просто. Ідеї, які я виклав у цій книжці, мене зацікавили ще у 80-ті роки минулого століття. Основна ідея – викласти, як їх зараз називають, базові предметні компетентності з математики. У 80-х роках це називалося основними результатами навчання. У той час я ще був молодим педагогом. Уже тоді, працюючи вчителем математики в середній школі №2, я розпочав роботу з досягнення учнями цих результатів і продовжив її, навчаючи студентів, майбутніх учителів математики. Коли я ще працював в університеті, посібник, який нині презентую, був готовий десь на 80%. У якийсь момент мені стало шкода цих напрацювань. Я хотів їх показати, передати іншим, і з’явилося більше часу для підготовки книги. Дружина підтримала і допомогла. Я дещо додав, оформив і видав. Власне й присвятив цю книгу дружині та онукам. Посібник – продукт одного з моїх методів навчання, що базується на обов’язкових результатах навчання математики. Його мета – сформувати в учнів базове розуміння основних математичних понять та зв’язків між ними, а також уміння застосовувати знання на практиці. Я стежу за програмою Нової української школи, міжнародними дослідженнями якості математичної освіти школярів і бачу, що вони теж спираються на основні результати навчання. І так виходить, що я йду в ногу, а, можливо і випереджаю реформи Нової української школи, визначаючи ці основні результати навчання. Знову ж скажу, що це не моя власна ідея, у 80-х роках група педагогів, методистів-математиків, проводила дослідження щодо планування та досягнення основних результатів навчання математики, а потім ця діяльність чомусь припинилася. А я продовжував використовувати цю ідею у своїй педагогічній та науково-педагогічній роботі і ось зараз вирішив її оприлюднити. Я вибрав і виділив основні базові елементи знань та вмінь зі шкільної математики, тобто тих, без яких не можна далі рухатися – їх треба знати обов’язково. Це такий фундамент шкільної математичної освіти. Коли дитина його опановує, то це є гарантією успішного складання НМТ, ЗНО, ДПА чи іншого випробування з математики. За кількістю балів це гарантований прохід будь-куди з результатом у 150+ балів. Також, вступивши на спеціальність, де є математика, майбутній студент не матиме з нею проблем, бо отримав базові знання. Виклав я цей посібник нестандартно, виділяючи теоретичні відомості, основні компоненти вмінь, запропонував певні тренажери для формування вмінь і навичок, а в кінці посібника надав тести для перевірки. Я використовую в цих тестах обов’язкові результати і додаю інші, дещо складніші, аби дитина бачила свій рівень математичної підготовки й усвідомлювала, що їй потрібно для того, аби знати більше.

 

– Як це працює, який алгоритм роботи з вашим посібником?

– Основні ідеї, які закладені в цьому посібнику, – це дати інструмент для об’єктивної оцінки стану математичної підготовки старшокласника та бути маркером його готовності до випробування. Припустимо, тато чи мама захоче перевірити результати навчання своєї дитини з математики – і вони зможуть поставити їй запитання, хай, може, і самі не знаючи суті поняття, означення, формули чи теореми, одначе маючи можливість легко контролювати, чи правильно відповідає їхня дитина. Також будь-хто може легко перевірити правильність виконаної арифметичної дії чи розв’язання задачі. Математичне знайомство з учнем я починаю з того, що прошу поставити плюс чи мінус навпроти кожного обов’язкового результату навчання. За кількістю плюсиків швидко визначаю у відсотках підготовленість учня. Діагноз поставлено, а далі йде «лікування пацієнта». Таким чином учень самостійно або хтось із членів родини може перевірити рівень математичної підготовки. Така ж ідея пропонується і для виявлення вмінь розв’язувати базові приклади, рівняння, побудови, задачі. Також посібник містить тренажери, які допоможуть виробити, закріпити вміння та навички. Структура тренажерів така, що за їх допомогою можна легко робити не тільки самоперевірку та перевірку, а й організовувати різні дидактичні ігри на кшталт такого собі «морського бою» чи «шахового турніру». Наприкінці посібника пропонуються тести, які ж знову таки перевіряють і формують базові компетентності з математики. У посібнику є вислови відомих людей – для  мотивації та заохочення школяра. Також є програма НМТ з математики, яка запропонована Міністерством освіти, та довідник формул, якими дозволяється користуватися під час випробування. Якщо чесно, то таких посібників, як цей, я ще не бачив. Бувало, що приходила дитина за два-три місяці до іспиту, а в математиці взагалі не розбирається, ну от майже «нуль». І я починав саме із цих основних результатів навчання. Ви знаєте, – їх засвоюють. Усі складають, ніхто не «завалює» математики.

– Якщо підсумувати, то хто є цільовою аудиторією вашого посібника?

– Цей посібник стане в пригоді батькам, учням, учителям, репетиторам. По-перше, я запропонував цю книгу старшокласникам – і ми будемо з нею працювати. По-друге, безпосередньо мої колишні студенти, які працюють уже вчителями, звернулися до мене з приводу придбання цього посібника. Якщо вчителі чи репетитори додадуть до свого арсеналу ще й цей посібник  це буде плюсом до їхньої методичної скарбнички. Книжка тільки-но вийшла з друку. Видавав її в нас, у Переяславі, у видавництві «Папірус». До слова, десь у той же час читав ваш матеріал про це видавництво. Принагідно дякую колективу «Папіруса» в особі Оксани Іванівни Мельник. Вони вперше друкували математичний посібник, як не дивно. Попри певні виклики, нам усе вдалося.

– Не можу не запитати про те, над чим працюєте нині.

 Якщо все буде добре в державі і зі здоров’ям у мене, а також якщо матиму натхнення, то обов’язково реалізую ще одну зі своїх ідей. Це буде один із таких креативних нестандартних дидактичних матеріалів з математики. Я вже запроваджував це серед учнів – і були дуже добрі результати. Нині спробую це відродити. Зараз озвучена ідея реалізована відсотків на тридцять.

– Як і де охочі можуть придбати ваш навчальний посібник «Математика по-родинному»?

– Трішки примірників віддав під реалізацію у книжковий відділ на другому поверсі «Критого ринку». Або ж другий варіант: де б ви не були, можна безпосередньо звернутися до мене в соціальних мережах або за номером +38(063) 745-83-58 чи в месенджерах Viber і Telegram. Якщо не передам особисто, то можу надіслати посібник Укрпоштою чи Новою поштою в будь-який куточок України. Підручник розрахований на учнів старших класів та всіх, хто любить математику і цікавиться нею.

Додати коментар