Очевидці кажуть, що українсько-російська війна буде першою війною у TikTok, як і Громадянська війна в Іспанії була першою війною професійної військової фотографії, Друга світова війна була першою радіовійною, а війна у В’єтнамі була першою телевізійною війною.
«Мій типовий день у бомбосховищі» – так називається відео тік-токерки Валерії, яке вона завантажила на платформу коротких відео на початку березня 2022 року. Російська агресивна війна проти України лише розпочалася. Під гуркітливу музику Валерія показує, як сушить волосся в бункері, дивиться, як її мати готує їжу в бункері, і час від часу виходить із бункера, щоб побачити своє зруйноване місто Чернігів. Короткий кліп набрав майже 7 мільйонів лайків і став сучасним документом, який показує руйнацію України, а також волю населення до спротиву. Про це йдеться в аналітичній публікації німецького видання BR24, переказ якої пропонує Foreign Ukraine.
Молодь стає «інфлюєнсерами війни»
Як і Валерія, багато молодих українців використовували Інтернет, щоб привернути увагу до війни у своїй країні. Марта – одна з них. Коли почалася війна, 21-річна дівчина була у Лондоні і почала розповсюджувати інформацію про російську атаку на своєму каналі в TikTok. Відео Марти переглядають мільйони разів за ніч.
«Я запустила TikTok, щоб охопити решту Європи і розповісти іншим країнам більше про війну в моїй країні. Багато хто не знав, що Україна вже вісім років перебуває у стані війни. Звичайно, є й багато ненависників, які не розуміють, що йдеться про мою країну та мій будинок», — зазначає Марта.
Проте, загалом, соціальні мережі та впливові особи можуть зробити важливий внесок у розуміння ситуації в Україні.
«Якщо ми не говоритимемо про війну, то хто? Ми не хочемо, щоб цей конфлікт знову просто заморозився», – зазначає вона.
Перша війна у TikTok
Очевидці кажуть, що українсько-російська війна буде першою війною у TikTok, як і Громадянська війна в Іспанії була першою війною професійної військової фотографії, Друга світова війна була першою радіовійною, а війна у В’єтнамі була першою телевізійною війною.
Багато українських впливових осіб використали свої можливості, щоб показати світові, що відбувається в Україні, і найважливішою українською впливовою особою є президент Володимир Зеленський.
До початку війни Зеленський вважався легковажним президентом, який полюбляв постити відео у соцмережах. Але коли починається війна, виявляється, що знання того, як працюють Інтернет та соціальні мережі, може мати вирішальне значення для війни.
Як підручник із соцмереж
На другий день війни Зеленський разом із радниками та членами свого кабінету з’явився у селфі-відео, знятому на мобільний телефон у центрі Києва. Це виглядає як щось із підручника з контенту для Twitter, Facebook та Instagram і, можливо, є найважливішим селфі-відео, коли-небудь записаним.
Вміле використання соціальних мереж приносить свій ефект. Присутність Зеленського у мережі надає людям сміливості.
«Багато українців травмовано, але Зеленський змушує нас почуватися менш самотніми», – вважає українська журналістка Катя Гончарова.
Інтернет та соціальні мережі також відіграють роль у розсіюванні туману війни, наприклад, за допомогою загальнодоступних даних. У Твіттері, у свою чергу, за ходом подій на фронті можна стежити практично в режимі реального часу, і є численні військові експерти, які детально все аналізують.
Наративи війни усюди
Американська письменниця Сьюзен Зонтаг понад 20 років тому писала, що війни стали частиною вітчизняних телевізійних розваг. Сьогодні екрани стали ще меншими, і ми носимо рухомі зображення війни в кишенях штанів. Ми стаємо споживачами війни, і в Україні жертви війни також стають військовими репортерами, і це змінює ставлення до війни.
Тож залишається подивитися, чи зможе Україна перемогти у війні танків, безпілотників та ракет. Проте, уже ясно, що коли справа доходить до інформаційної війни в Інтернеті, Україна є переможцем, принаймні на Заході.