Метою Міністерства соціальної політики є забезпечити право людей на допомогу від держави за будь-яких обставин, особливо – в умовах воєнного часу. Соціальна підтримка має надходити громадянам вчасно, в коректному обсязі, і в ефективний спосіб.
Для цього Міністерство пропонує оновити механізм призначення субсидій і пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу.
Наразі прийом документів і призначення субсидій і пільг здійснюється управліннями соціального захисту населення (УСЗН), на місцевому рівні, і здійснюється з прив’язкою до місця, де розміщено відповідний УСЗН. Оригіналом поданих документів та виплатних документів є паперова форма, що небезпечно під час бойових дій чи окупації. Під час війни опрацювання заяв на субсидії та пільги в громадах, де тривають бойові дії, чи які тимчасово окуповані, не можливе. А в тих громадах, куди переміщаються громадяни, процедура призначення – складна і тривала. Адже, при зміні місця проживання людина має повідомити УСЗН, де перебувала на обліку, для припинення надання виплат. А потім звернутися до УСЗН за новим місцем проживання для переведення отримання виплати. Це займає від кількох тижнів до кількох місяців, протягом яких людина залишається без виплат.
Тому, аби захистити право громадян отримувати такі виплати, Міністерство соціальної політики пропонує здійснювати призначення субсидій і пільг, через Пенсійний фонд України. Використання ІТ-систем Пенсійного фонду дозволить прийняти документи громадян на отримання житлових субсидій і пільг в будь-якій точці України. Наприклад, субсидію для громадян, які проживали в Херсонській чи Запорізькій області можна буде призначити у Львові чи Вінниці.
Це не матиме жодного впливу на діючих отримувачів пільг та житлових субсидій, які не змінювали місце проживання; а для осіб, які вимушено змінили місце проживання в зв’язку з бойовими діями, надасть можливість звернутися з питання призначення житлової субсидії чи надання пільг до органів Пенсійного фонду України, а також до ЦНАПів або онлайн – до місцевих органів (через додаток “Соціальна громада”).
Це також дозволить автоматизувати процеси нарахування та виплати пільг та житлових субсидій, а головне – не втрачати дані громадян, що дають підстави для отримання житлових субсидій і пільг, як це, на жаль, відбувалось, з раніше окупованими територіями. Документи зберігатимуться в електронній формі, що забезпечить захист інформації, максимальну інформаційну взаємодію з держреєстром пошкодженого та знищеного майна та з іншими державними реєстрами.
Важливо також зазначити, що запропонований підхід передбачає, що частина співробітників УСЗН, які на сьогодні зайняті призначенням житлових субсидій і пільг, будуть працевлаштовані за цим напрямом роботи до органів Пенсійного фонду України. А друга частина зможе сфокусуватись на наданні громадянам соціальних послуг, що є важливою частиною соціальної підтримки людей.
На сьогодні в органах соціального захисту населення райдержадміністрацій та виконкомів міських рад, за напрямом надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг працює близько 4 тис. працівників. При цьому, в органах Пенсійного фонду наявні вакансії становлять 3 тис працівників. В межах цих вакантних позицій в органах Пенсійного фонду України будуть створені профільні підрозділи, до яких буде переведено працівників органів соціального захисту населення, що є важливим для поетапної передачі відповідних функцій та реалізації цього завдання, особливо в умовах початку опалювального періоду та дії воєнного стану в Україні.