Скасовано Книгу відгуків і пропозицій

6 березня 2019 року на засіданні уряду, за ініціативою Мінекономрозвитку було скасовано Книгу відгуків і пропозицій. На думку урядовців, це недієвий механізм захисту прав споживачів, завдяки якому здійснюється тиск на бізнес. Щоправда, не всі погоджуються з цим твердженням, вважаючи, що таке рішення обмежує права українців.

Для кожного своя книга

У країнах Євросоюзу такий інструмент захисту прав споживачів, як Книга відгуків і пропозицій, давно не використовується. Єдиною країною ЄС, де її аналог ще є – Польща. Інші держави задля захисту прав споживачів використовують більш сучасні методи. Їх прикладу більшості має слідувати й Україна. Варто сказати, що у нас Книга відгуків і пропозицій далеко не завжди могла захистити споживача. Хоч деякі власники бізнесу все ж використовували цей спосіб комунікації і реагували на зроблені записи.

Необхідність ведення Книги відгуків і пропозицій була прописана на законодавчому рівні. Вона мала бути у всіх місцях, де продавали товари вроздріб чи надавали послуги. Лежати вона повинна була в куточку споживача, на видному місці. Передбачалось, якщо людина захоче в такий спосіб висловитись, то ніхто не має права вимагати у неї пояснення чи надання бодай якихось документів. Хочеш поскаржитись – бери ручку і пиши.
 Деякі кмітливі власники бізнесу заводили кілька Книг відгуків і пропозицій

Після того як в книзі з’являвся запис, керівництво, приміром, магазину повинно було протягом семи днів розглянути скаргу і поряд написати, що зроблено. Окрім цього – надіслати письмову відповідь споживачу на адресу, яку він зазначив.

Смішні штрафи

В Мінекономрозвитку вважають, що наявність Книги відгуків і пропозицій лише заважала підприємцям. Щоправда, на практиці наявність цієї книги не так вже й обтяжувала життя бізнесменів. Дехто з них не вважав за потрібне реагувати на скарги. Були й такі, хто мав дві книги: одна – для контролюючих органів, друга – для невдоволених споживачів, які могли там писати все, що душі завгодно, тобто “випускати пар” без жодних наслідків для підприємця.

Якщо підприємець не реагував на запис, зроблений в Книзі відгуків і пропозицій, а до нього приходила перевірка і виявляла це, йому загрожував штраф у 17 гривень. Тобто, хто не хотів вести ці книги – не вів. Потрібно розуміти, що вона не призначалась для того, щоб на підставі запису приходили контролюючі органи й проводили перевірку. Передовсім, це був майданчик для комунікацій між бізнесом і покупцем.

Комунікація не для всіх

Скасування цього способу зв’язку, на думку чиновників, дасть можливість захистити персональні дані споживачів, перейти до сучасних інструментів подачі скарг, спростити життя бізнесу, звільнити органи влади від перевірки правильності її заповнення. Адже наразі більшість підприємців налагоджують зворотній зв’язок, використовуючи соціальні мережі. Водночас, скасування книг дозволить зменшити фінансові витрати усіх підприємств на 125 млн гривень на рік.

Відтак, українські споживачі задля захисту своїх прав можуть скористатись такими каналами зв’язку, як електронні звернення, гарячі телефонні лінії тощо. Завдяки ним можна швидко отримати відповіді або відстежити статус свого звернення.

Додати коментар