Іноді булінг у школах може проявлятися у систематичних щоденних дрібницях. Їх важко розпізнати, але вони можуть руйнувати самооцінку дитини та часто залишаються непомітними для дорослих.
Ігнорування або соціальне виключення. Це може проявлятися, коли однокласники постійно не запрошують когось до гри або скасовують свої плани, якщо ця дитина хоче приєднатися. Також можеть створватися “таємні групи”, з яких окремих дітей навмисно виключають.
Пасивна агресія. Це може бути регулярне використання сарказму або двозначних коментарів щодо інших. Так звані “жартівливі коментарі”, які ображають інших, можуть завдавати самооцінці дитині великої шкоди.
Маніпуляції та контроль. Зазвичай такий вид булінгу проявляється через обман, психологічний тиск або емоційний шантаж.
Наприклад, фрази на кшталт “Якщо ти цього не зробиш, ми більше не будемо з тобою спілкуватися” – це тиск через дружбу, що систематично й негативно впливає на дитину. Часто маніпуляції можуть проявлятися через нав’язливу “допомогу”, яка формує в дитини враження, що вона неспроможна впоратися самостійно.
Акцент на відмінностях. Однолітки можуть нагадувати дитині про її соціальний статус, особливості зовнішності чи досягнення через “невинні” коментарі, які насправді спрямовано на глузування.
У МОН нагадали, що ті, хто спостерігає, сміється чи іншим способом заохочує дії кравдника, також беруть участь у булінгу.