Соціальні мережі залишаються основним джерелом новин для більшості українців — 76%. І 35% з них при цьому дізнаються новини виключно з соцмереж, не звертаючись до інших джерел інформації. Такий висновок випливає з результатів щорічного дослідження USAID-Internews «Ставлення населення до медіа та споживання різних типів медіа 2023».
Понад 40% респондентів дізнаються новини із інтернет-сайтів, 30% — з телебачення. Ще 10% користуються для цього радіо і лише 3% — друкованими медіа.
Таким чином, резюмують автори дослідження, у 2023 майже всі види медіа зберегли показники попереднього року, продовжує зменшуватися лише використання телебачення. У 2022 році його називали основним джерелом інформації 36% респондентів, у 2021-му — 46%.
Втім, варто зазначити, що досить часто українці використовують кілька видів медіа. Так, при 30% тих, хто дізнаються новини з телебачення, лише 7% з них роблять це виключно з нього. А з 41% респондентів, які користуються інтернет-сайтами, 33% поєднують онлайн-медіа з іншими джерелами.
Зберігся і такий тренд останніх років, як споживання новин у соціальних мережах за допомогою смартфону. 87% від загальної кількості респондентів і 97% молодших осіб віком 18 – 35 років використовують смартфони для перегляду новин.
Також дослідження свідчить: кількість тих, хто щодня користується інтернетом, зростає з кожним роком. У 2022 році цей показник в цілому досяг 85%, а серед молоді віком 18-35 років — 96%. У 2023 році про щоденне користування інтернетом повідомили 89% опитаних, а серед осіб віком 18-35 років ця цифра зросла до 98%.
Споживачі новин в інтернеті (онлайн-медіа та соціальних мережах), які не дивляться новини на телебаченні, складають основну частину аудиторії — 66%.
«Головний висновок, який ми отримали внаслідок цього дослідження, — це те, що українці значною мірою покладаються на телеграм-канали для отримання новин під час війни. Опитування продемонструвало продовження тенденції до зниження споживання новин через телебачення. Більшість дорослих українців — 76% — отримують новини із соціальних мереж. А частина людей, які користуються одночасно телебаченням і соціальними мережами для отримання новин, стрімко зменшується — лише 21% у 2023 році», — сказала під час презентації дослідження Оксана Майдан, заступниця директорки Internews в Україні.
Дослідження «Ставлення населення до медіа та споживання різних типів медіа» було виконано дослідницькою компанією InMind з використанням кількісного та якісного методів збирання інформації.
Опитування проводилося з 28 липня по 28 серпня 2023 року в чотири етапи і включало в себе як загальнонаціональне опитування, так й інтерв’ю з окремими категоріями населення.
Загальнонаціональне опитування відбувалось шляхом особистого інтерв’ю (face-to-face) серед громадян віком від 18 до 65 років у місті Києві, Вінницькій, Волинській, Дніпропетровській, Житомирській, Закарпатській, Івано-Франківській, Київській, Кіровоградській, Львівській, Миколаївській, Одеській, Полтавській, Рівненській, Сумській, Тернопільській, Харківській, Хмельницькій, Черкаській, Чернігівській, Чернівецькій областях (у Миколаївській та Харківській областях — лише в м. Миколаїв та м. Харків). Особи, які виїхали за кордон, в опитуванні участь не брали. Загальна вибірка 3250 інтерв’ю, репрезентативна — 1534.
Похибка вибірки з імовірністю 0,95 не перевищує 2,5%.
Дослідження проводилось на замовлення міжнародної організації Internews, що реалізує «Медійну програму в Україні» за фінансової підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID).
Фото: Omar Marques / Getty Images News