«ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ» споживачів комунальних послуг у випадку несвоєчасної оплати комунальних послуг в період крантину

Чинним законодавством передбачено, що надання житлово-комунальних послуг під час карантину здійснюються безперервно, крім часу перерв на проведення ремонтних і профілактичних робіт, у міжопалювальний період для систем опалення та ліквідації наслідків аварії.

Таким чином, надання житлово-комунальних послуг громадянам здійснюється в тому ж самому режимі, карантинні заходи ніяким чином не вплинули на отримання споживачами комунальних послуг.

Так само робота підприємств, організацій та установ, що надають зазначені послуги продовжується у штатному режимі.

Обмеженим є прийом громадян у організаціях, які надають відповідні комунальні послуги. Будь-яке питання можна викласти у зверненні та направити поштою на адресу комунального підприємства. Введення карантину є підставою для обмеження у особистому спілкуванні, але ніяким чином не впливає на обов’язок підприємств, організацій та установ, що надають комунальні послуги, відповідати на запити споживачів.

У зв’язку із карантинними заходами громадянам рекомендовано по можливості залишатися вдома та не виходити без нагальної потреби на вулицю. Як наслідок, виникає питання яким чином оплатити комунальні послуги, якщо рекомендується обрати режим самоізоляції вдома.

Необхідно зазначити, що сплатити комунальні послуги можна онлайн, не виходячи з дому.

Міністерство розвитку громад та територій України 24 березня 2020 року надіслало лист на обласні та Київську міську держадміністрації щодо оплати житлово-комунальних послуг в умовах карантину, з рекомендаціями для підприємств, що надають житлово-комунальної послуги. Згідно з цим листом необхідно вжити всіх можливих заходів щодо здійснення споживачами онлайн-платежів через особисті кабінети на сайтах підприємств-виконавців послуг, управителів багатоквартирних будинків та за допомогою інших можливих і загальнодоступних сервісів.

З цією метою Міністерство розвитку громад та територій України запропонувало підприємствам, що надають житлово-комунальні послуги:

– довести до відома споживачів за допомогою засобів телефонного зв’язку та/або інтернету інформацію про можливі онлайн сервіси для забезпечення оплати житлово-комунальних послуг;

– забезпечити взаємодію з АТ “Ощадбанк” з метою інформування громадян, що отримують пільги та субсидії у грошовій безготівковій формі, шляхом надсилання їм відповідного смс – повідомлення.

Таким чином, дотримуючись рекомендацій під час карантину, за допомогою онлайн програм, можна здійснити оплату комунальних послуг не виходячи з дому.

Також, у зв’язку із карантином та введенням режиму надзвичайної ситуації на території країни, виникає й інше питання, яке стосується відповідальності споживачів за несплату або несвоєчасну сплату комунальних послуг. Адже, в нинішніх умовах є ризик того, що не всі громадяни матимуть можливість належним чином виконати свій обов’язок щодо оплати житлово-комунальних послуг.

Стосовно цього питання 17 березня 2020 року Верховною Радою України було прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)».

Відповідно до зазначеного Закону встановлено, що на період дії карантину або обмежувальних заходів, пов’язаних із поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), та протягом 30 днів з дня його відміни забороняється:

нарахування та стягнення неустойки (штрафів, пені) за несвоєчасне здійснення платежів за житлово-комунальні послуги;

– припинення чи зупинення надання житлово-комунальних послуг громадянам України у разі їх несплати або оплати не в повному обсязі.

Питання щодо нарахування та стягнення неустойки (штрафів, пені) за несвоєчасне здійснення платежів за житлово-комунальні послуги регулюється Законом України «Про житлово-комунальні послуги».

Саме стаття 26 передбачає, що у разі несвоєчасного здійснення платежів за житлово-комунальні послуги споживач зобов’язаний сплатити пеню в розмірі, встановленому в договорі, але не більше 0,01 відсотка від суми боргу за кожен день прострочення. Загальний розмір сплаченої пені не може перевищувати 100 відсотків від загальної суми боргу. Нарахування пені починається з першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку внесення плати за житлово-комунальні послуги. Пеня не нараховується за умови наявності заборгованості держави за надані населенню пільги та житлові субсидії та/або наявності у споживача заборгованості з оплати праці, підтвердженої належним чином.

Стаття 7 зазначеного Закону встановлює права та обов’язки споживачів. Зокрема, пункт 10 частини 2 цієї статті передбачає, що індивідуальний споживач зобов’язаний у разі несвоєчасного здійснення платежів за житлово-комунальні послуги сплачувати пеню в розмірах, установлених законом або договорами про надання житлово-комунальних послуг, а пункт 2 частини 4 передбачає обов’язок колективного споживача сплачувати пеню, у разі несвоєчасного здійснення платежів за житлово-комунальні послуги, в розмірах, установлених законом або договорами про надання житлово-комунальних послуг для споживачів, яких об’єднує такий колективний споживач.

У зв’язку з поширенням коронавірусу та прийняттям карантинних заходів 17 березня 2020 року було прийнято Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)».

Частиною 2 Прикінцевих та перехідних положень зазначеного Закону встановлено, що до 1 липня 2020 року зупинити дію пункту 10 частини другої та пункту 2 частини четвертої статті 7 та частини першої статті 26 Закону України “Про житлово-комунальні послуги”.

Стосовно припинення чи зупинення надання житлово-комунальних послуг громадянам України у разі їх несплати або оплати не в повному обсязі складається така сама ситуація. Положеннями вищезгаданих законів також заборонено підприємствам, організаціям та установам, що надають комунальні послуги застосовувати будь-які санкції до споживачів на період карантину.

Таким чином, на період карантину споживачі фактично звільненні від відповідальності за несвоєчасне внесення платежів за житлово-комунальні послуги. Тобто, нарахування та стягнення неустойки за несвоєчасну сплату комунальних послуг здійснюватися не буде, а також не буде припинено надання житлово-комунальних послуг.

 

Якщо виникають додаткові запитання, Ви можете звернутися за безоплатною правовою допомогою до відділу “Переяслав-Хмельницьке бюро правової допомоги” Броварського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги за адресою: м. Переяслав, вул. Оболонна, 2-в, тел. (04567) 7-10-03. 

 

Додати коментар